Yksinlaulut
ja sovitukset lauluäänelle ja pianolle
Yksinlaulut muodostavat niin alku- kuin päätepisteenkin
Jean Sibeliuksen mittavalle uralle. Hänen ensimmäinen
julkaistu teoksensa oli laulu Serenad (1888) Johan Ludvig
Runebergin runoon. Myöskin ensimmäinen laaja julkaisu
koostui lauluista: vuonna 1892 kustannusyhtiö Otava julkaisi
7 sånger af Runeberg i musik satta af Jean Sibelius,
myöhemmin opuksena 13 tunnetut laulut. Näistä säveltäjänuransa
alkuvuosista lähtien Sibelius sävelsi yksinlauluja melko
säännöllisesti aina vuoteen 1918 asti. Viimeisten
lauluopusten 88 ja 90 valmistuttua uusia lauluja syntyi ainoastaan
muutama. Kuitenkin vain muutamia kuukausia ennen kuolemaansa vuonna
1957 Sibelius vielä palasi laulujensa ääreen ja
hän sovitti orkesterille laulun Kom nu hit död!
(op. 60 nro 1) vävynsä kapellimestari Jussi Jalaksen
avustamana.
Mittavan
uran seurauksena myös laulutuotanto on hyvin laaja: siihen
kuuluu 109 laulua (tai 111, mikäli op 72 kadonneet laulut
lasketaan mukaan). Lauluista valtaosa sisältyy säveltäjän
kahdeksaan lauluopukseen. Laulut alkoivat saavuttaa suosiota ensiesityksistään
lähtien sekä esittäjien, kriitikoiden että
myös yleisön keskuudessa; myös tutkimuksessa tämä
tuotannon alue on luettu säveltäjän keskeisimpiin.
Teosten kansainvälistä menestystä on kuitenkin
rajoittanut niiden kieli - valtaosa lauluista on ruotsiksi - mutta
pohjoismaissa ja etenkin kotimaassa ne ovat saavuttaneet pysyvän
aseman laulajien ohjelmistoissa.
Sibeliuksen
yksinlaulutuotanto koostuu pikemminkin erillisistä teoksista
kuin laajamuotoisista sarjoista - lukuun ottamatta opusta 88,
jonka Sibelius itse nimesi laulusarjaksi. Tuotannon voi kuitenkin
jakaa kahteen ajanjaksoon sen perusteella, syntyivätkö
laulut erikseen vai osaksi kokoelmaa (ja opuksen 88 tapauksessa
osaksi laulusarjaa). Lukuunottamatta opusta 13 varhaiset laulut
syntyivät nimittäin aina erillisiksi teoksiksi ja ne
julkaistiin useimmiten erikseen ja vain parissa tapauksessa kahden
ja kolmen laulun yhteisjulkaisuina. Opuksesta 50 (1906) lähtien
Sibelius alkoi kuitenkin säveltää kaikki laulukokoelman
laulut yhtä soittoa ja nämä myös julkaistiin
samanaikaisesti. Sama koskee opuksia 57, 61, 86, 88 ja 90. Myöhäisistä
laulukokoelmista vain op. 72 poikkeaa tästä säännöstä.
Opuksissa
13, 57 ja 90 Sibelius vahvisti kokoelmien yhtenäisyyttä
säveltämällä kuhunkin vain yhden runoilijan
tekstejä (op. 13 ja 90 Runebergin ja op. 57 Ernst Josephsonin
teksteihin). Opuksesta 57 erottuu jonkinasteista laulusarjanomaisuutta.
Ennen kokoelman julkaisua Sibelius näet vaihtoi muutamien
laulujen järjestystä, mikä tuskin olisi ollut tarpeellista,
ellei hän edes jossain määrin ajatellut lauluja
yhdeksi kokonaisuudeksi. Lisäksi kokoelman toiseksi viimeinen
kappale Vänskapens blomma päättyy vailla
finaalisuutta ja suorastaan vaatii päätösnumeroa
jatkokseen. Op. 1 taas on teemaltaan yhtenäinen: kaikki teokset
ovat nimittäin joululauluja. Sarjaksi ei tätä opusta
voi kuitenkaan kutsua.
Sibeliuksen
tuotanto on tyylillisesti epäyhtenäistä. Miltei
kaikki kokoelmat sisältävät monentyylisiä
sävellyksiä, jotka ammentavat erilaisista lähteistä:
esimerkiksi osa lauluista schubertmaisesta liedistä, osa
taas pohjoismaisesta romanssityylistä. Osaa voi kuitenkin
verrata ainoastaan Sibeliuksen omaan ainutlaatuiseen laulutaiteeseen.
Tällainen tyylien kirjo näkyy jo varhaisesta opuksesta
13 ja jatkuu läpi tuotannon aina viimeiseen opukseen 90.
Musiikilliselta
tyyliltään yhtenäisimpiä ovat vuosisadanvaihteessa
syntyneet myöhäisromanttiset opukset 36-38 sekä
viimeisenä sävellyskautena syntyneet opukset 86 ja 88.
Näistä jälkimmäistä Sibelius ei syyttä
nimennyt laulusarjaksi: se on hänen laulutuotantonsa yhtenäisin
paitsi runojen tematiikan myös musiikin tyylin puolesta.
Epäyhtenäisimpiä
kokoelmia ovat opukset 17 ja 72. Sibelius yhdisti kumpaankin useiden
vuosien kuluessa säveltämiään teoksia (opuksessa
17 varhaisimman ja myöhäisimmän laulun välillä
on peräti 13 vuotta). Lisäksi kummassakin kokoelmassa
on lauluja useilla kielillä: opuksessa 17 ruotsiksi ja suomeksi
ja opuksessa 72 vielä saksaksikin.